And It Was Called Yellow

Het is misschien wat moeilijk voor te stellen met deze druilerige zomer, maar beeld je een warme zomerdag in. De zon staat hoog aan de hemel en straalt zijn gele stralen op je huid. Je hebt het warm en wilt graag een slok water uit die kan met dat gele citroentje erin. Je hoort overal geroezemoes, want iedereen is buiten: in parken, op straat of gewoon in de achtertuin met de mooi bloeiende gele zonnebloemen tegen de schutting aan. Er wordt volop gelachen en ge-bbq-ed. Op alle terrasjes stroomt het gele goud rijkelijk. De nieuwsgierige zonnestralen laden iedereen weer op. Mensen vieren feest en gaan nog lang niet slapen.

Zonnig

Geel straalt. Geel is de zon, zomer en vrolijkheid. Geel trekt de aandacht, juist omdat het zo’n lichte kleur is. Denk maar aan je gele zomer-outfit. Wie draait daar nou niet zijn hoofd voor om.

Zonnig is ook de reden dat ik geel heb gebruikt in het logo van TomSolar: een vriendelijke, extraverte zzp’er, die zonnepanelen op je huis legt. De kleur is erg prominent aanwezig in de huisstijl en zorgt ervoor dat Toms merk goed opvalt.

logo met de tekst 'TomSolar', met prominent geel en blauw klerugebruik

Rode samenwerking

Samen met rood heeft geel een speciale rol: je nog meer laten kopen! Geel trekt je aandacht en is plezierig. Rood laat je impulsaankopen doen. Deze twee triggers samen, vooral als sticker met een tekst als ‘2+1 gratis’ of ‘nu voor maar €1,-’ laten je nog net even wat extra’s in je winkelmandje leggen.

Gevaar

Samen met zwart is geel ook een waarschuwing. Zit je lekker op die zomerse dag in je tuin en hoor je overal gezoem. Dan is het toch verstandiger om die vliegende beestjes met hun geel-zwarte strepen op je zonnebloem niet aan te raken. Ze geven met deze kleuren namelijk aan dat ze gevaarlijk zijn, dat ze je gaan steken als je niet oppast. Wij mensen hebben dit patroon overgenomen om aan te geven dat iets gevaarlijk is. Zoals bijvoorbeeld bij waarschuwingstekens voor elektriciteit of het waarschuwingsteken voor radioactieve straling.

Rijkdom

Als je het geel wat donkerder maakt, wordt het wat warmer en vriendelijker. Het gaat een beetje neigen naar oranje of bruin. En daar kun je dan weer goudgeel in zien, wat rijkdom weergeeft. En over rijkdom gesproken: ‘Ober, doe mij nog maar zo’n goudgele rakker!’

 

Met dank aan Lieve Lies Marketing
Headerfoto door Denys Nevozhai op Unsplash
‘And It Was Called Yellow’ is een zin van een songtekst van Coldplay

impressie van een logo voor een app die afasie-patiënten helpt met het vinden van woorden

Digitaal magazine-ontwerp voor MendriX

Complimenten over je werk zijn tof om te horen. Maar als ze je vragen om er méér van te doen, weet je dat ze het menen! Sjoukje van MendriX was erg blij met het digitale whitepaper dat ik voor haar had gemaakt. Ze vroeg me of ik de lay-out kon aanpassen om een digitaal magazine-ontwerp te maken voor MendriX. Natuurlijk kon ik dat.

Een heel magazine is wel een stukje groter dan een whitepaper van zes pagina’s. Na eindredactie stuurde Sjoukje me een Word Document aan van zo’n 15 pagina’s, helemaal vol met tekst. Ik kan je verzekeren, dat is véél.

Sjoukje en ik waren enthousiast geworden hoe tof het whitepaper was geworden. Kon ik genoeg variatie in dat ontwerp brengen voor een heel magazine met zo veel content?

 

 

Ontsaaien

We wilden voorkomen dat alles er uit zag als één grote saaie lap met letters. Samen vonden we manieren om de teksten te ‘ontsaaien’. Klanten van MendriX stuurden foto’s voor bij hun testimonials, en daar kozen we goede stockfoto’s bij.

Bij directe citeringen maakte ik een icoon, dat ik afleidde van de ‘pijl vooruit’. Die was een groot succes geweest bij het whitepaper, dus die gebruikte ik weer.

 

Digitaal overleg

Dit gebeurde allemaal in een periode die heel raar en druk was voor de logistiek: 2020, het hoogtepunt van de coronapandemie. Dat betekende niet alleen dat we alles digitaal moesten overleggen. Het betekende ook dat de klanten van MendriX superdruk waren! Dus even gauw een paar foto’s sturen, dat duurde soms wat langer.

Uiteindelijk werd het magazine 34 pagina’s. Het staat vol met informatie over de producten van MendriX, en met enthousiaste verhalen van hun beste klanten.

 

Een digitaal magazine voor jouw promotie?

Als je veel te vertellen hebt over je bedrijf of instelling, kan een digitaal magazine je prima helpen. Je boodschap komt op een frisse manier bij je lezer binnen. Ik help je er graag bij! Laat me weten hoeveel tekst je hebt, en ik ga voor je aan de slag.

Wil je nog wat ideeën opdoen, kijk dan gerust verder door mijn portfolio. Bij de huisstijlen, de e-books, of de kop ‘promotie’ vind je vast iets dat je aanspreekt.

Blauwe Ruis

‘Blauw bloed hebben’, ‘een blauwe maandag’, ‘een blauwtje lopen’, ‘zich blauw ergeren’, ‘blauw zijn’. Deze opsomming heeft niet meer raakvlakken dan alleen de kleur blauw. Verder lopen de betekenissen nogal uiteen. Wat zegt dat over de kleur blauw? Is er een gemeenschappelijke deler te vinden? Of is er alleen maar blauwe ruis?

 

Koel

Alhoewel de dagen met blauwe luchten vaak aangenaam zijn qua temperatuur, gebruiken we blauw over het algemeen om koelte weer te geven. Blauw is de koudste kleur die er is. Die koelte zorgt ervoor dat we rustig worden, gekalmeerd. Er is weinig activiteit in je lichaam.

Rust in je hoofd, dat is wat lezers van dysthymie.nl wilden. Vandaar dat ik in hun logo donkerblauw heb verwerkt.

 

Deskundigheid

impressie creatief cv Lauren DolorKoelte gaat ook gepaard met deskundigheid en verstand. Niet dat alle deskundigen koel zijn, maar ze zijn vaak door hun bewoording wat afstandelijker, ietwat zakelijker en minder emotioneel. Vooral in het bank- en verzekeringswezen wordt blauw dan ook gebruikt in logo’s. Daar verwacht je ook dat mensen deskundig zijn, je zakelijk verder helpen en niet te veel over koetjes, kalfjes of hobby’s gaan praten.

Ook veel wetenschappelijke onderzoekers en farmaceuten doen iets met het deskundige blauw. Voor een bevriend wetenschapper maakte ik een cv dat met het dominante blauw vertelde waar haar kracht ligt, juist: deskundigheid en kennis!

De verwijzing naar verstand zie je ook veel terug bij technologiebedrijven. Zij willen graag met de wereld delen dat ze knappe koppen en huis hebben en gebruiken vaak een blauw logo en blauwe huisstijl. Denk aan IBM, Intel, Facebook en Twitter.

In de logo’s voor TouchSpeak, 2DirectIT en Quazar heb ik zelf ook blauw gebruikt om de technologiehoek te benadrukken.

Koninklijk Blauw

Een bijzondere kleur blauw met een geheel eigen gebruikt is het koningklijk blauw, ofwel Royal Navy. Dit is een wat donkerdere kleur blauw, die soms wat naar paars neigt. Toch nog een beetje de vergelijking met ‘blauw bloed hebben’, alhoewel de kleur zelf niet door de aderen stroomt.

Deze kleur wordt vooral ingezet om betrouwbaar over te komen. Kijk maar eens naar de kleding van politici, bankiers en advocaten. Ook al kan je niet direct op hun blauwe ogen vertrouwen, hun pak probeert je dat wel te laten doen. Goede voorbeelden van logo’s met betrouwbaar blauw zijn VVD, ING, Visa, KPN en Ford.

Webinar

Kan je geen genoeg krijgen van kleuren en het gebruik er van? Eind maart zal ik een webinar geven over kleurenpsychologie en wat het voor jouw merk betekent. Houd dus vooral mijn website in de gaten!

Met dank aan Lieve Lies Marketing
Headerfoto door Ryan Cheng op Unsplash
‘Blauwe Ruis’ is de titel van een nummer van BLØF

sfeerbeeld van een groene muur met planten er voor

Groen = gras

‘Groen is gras, groen is gras. Onder mijne voeten.’ We leren het via dit kinderliedje allemaal al op de basisschool: groen staat voor de natuur. Het is de kleur van lente, gezondheid, groei, rust en tegenwoordig ook van duurzaamheid.

 

Relax!

Deze associatie van groen met gezond en rust gaat vele tienduizenden jaren terug. Toen wij nog jager-verzamelaars waren en erop uit moesten voor ons eten, betekende groen dat er eten in de buurt was. Overleven dus. Eindelijk even rust, want er was eten. Ook al vind je tegenwoordig eten op iedere straathoek, onze hersenen zijn zo voorgeprogrammeerd dat als wij ons in de natuur bevinden, wij nog steeds dat teken van rust krijgen.

In het lichaam resulteert dit teken van rust in een lage arousal; weinig activiteit in het lichaam. Relaxed dus. Daarom is het ook zo verstandig voor te drukke – overspannen – mensen om de natuur op te zoeken. Hierdoor zou vanzelf de hartslag en de bloeddruk dalen en zouden ze zich weer wat beter voelen, wat meer ontspannen. Zeker in deze tijden geen overbodige luxe!

 

Goeie eerste indruk

Maar wat betekent deze lage arousal van de kleur groen voor je merk? De kleur groen zou een positieve indruk van je merk achterlaten, omdat mensen zich veilig voelen. Volgens psychiater Kurt Goldstein, die keek wat de kleuren deden met mensen, is de kleur groen ontspannend en zorgt voor kalme en stabiele actie.

Wat merk jij hiervan als je naar de logo’s kijkt op deze pagina? Stralen ze rust uit?

 

het logo van bid72: twee gestileerde gespiegelde vormen, één groen, één grijs, die biedkaarten voorstellen en te lezen zijn als het woord 'bid'

Duurzaam ja of nee

De kleur groen wordt veel gebruikt om merken en producten gezond of duurzaam over te laten komen. Met als gevolg dat sommige producten zich soms groen en duurzaam profileren zonder dit echt te zijn.

McDonald’s wilde ook meer focus op duurzaamheid. Daardoor hebben zij de secundaire kleur in hun logo aanpast van rood naar groen. Maar zijn ze nu echt wel zo duurzaam?

 

een illustratie van een vrolijk groen monster dat met één tentakel een flatgebouw afbreekt en een babyfles vasthoudt in de andere

Alle kleuren van de regenboog

Wil je meer weten over kleurenpsychologie en wat het voor jouw merk betekent? Stuur mij dan een mailtje. Later dit jaar zal ik een online lezing houden over kleurenpsychologie en komen alle kleuren van de regenboog aan bod.

 

 

Met dank aan Lieve Lies marketing.
Headerfoto door Martin Widenka op Unsplash

Digitaal whitepaper-ontwerp voor softwareontwikkelaar

Een whitepaper is een document dat omschrijft hoe een product een probleem oplost. Ik moest het opzoeken, toen Sjoukje van MendriX me vroeg om voor hen een digitaal whitepaper-ontwerp te maken. Ze hadden een nieuw onderdeel gemaakt bij hun softwarepakket. Die maakt het makkelijker om bezorgingen goed te plannen.

Het digitale whitepaper moest uiteraard in de MendriX huisstijl, en het mocht een opvallende vormgeving hebben. Het toffe was, dat ik al langer ontwerpen maakte voor MendriX, en hun huisstijl dus goed kende. Toch ontdekte ik iets nieuws bij het ontwerp voor dit whitepaper.

 

 

Vooruit!

Het was me nog nooit eerder opgevallen, maar er zit een pijl in het logo van MendriX. De linkerkant van de grote X vormt een pijl vooruit als je naar de achtergrond kijkt, en niet naar de letter zelf. In design noemen we dat de ‘negatieve ruimte’. Misschien wist je dat FedEx een zelfde soort truc heeft in hun logo, tussen de E en de x.

De pijl vooruit van MendriX heb ik uitgelicht in dit ontwerp. De vorm valt op, en daagt de lezer uit om vooruit te ‘bladeren’. MendriX maakt software voor transportbedrijven en koeriers, en vóóruit is dus een prima gedachte!

MendriX verspreidde het whitepaper als een pdf. Hierdoor konden we ook klikbare links opnemen in het bestand.

 

Je oplossing onder de aandacht

Heb jij een probleem opgelost, en wil je die onder de aandacht brengen? Dan kan ik je helpen met een whitepaper in pdf. Vertel me over je huisstijl en ik maak een opvallend document dat er naadloos in past.

Wil je meer voorbeelden zien? Kijk eens naar de andere huisstijlen, e-books, of promotie die ik heb ontworpen.

Boekontwerp voor artsen: ‘Hoe dokters beter kunnen worden’

‘Hoe dokters beter kunnen worden‘: Laurens koos een brutale titel voor zijn boek. Gedurende zijn carrière had hij veel gezien in de wereld van de zorg. Veel wat mis ging, maar ook wat beter kon. Hij schreef er een boek over. Hij vroeg mij om het boekontwerp te doen, speciaal voor artsen.

 

 

Het boek helpt artsen op twee punten. Ten eerste hoe ze meer rust kunnen krijgen in hun hoofd, op allerlei manieren. Laurens legt bijvoorbeeld heel goed uit wat het verschil is tussen je ‘domein van betrokkenheid’ en je ‘domein van invloed’. En hoe een te groot verschil tussen die twee stress veroorzaakt. Dit sprak mij erg aan omdat ik het heel erg herkende. En ik ben niet eens een dokter!

 

Kleinkapitalen

Voor dit boek deed ik de lay-out, de omslag, en de illustraties. Voor die illustraties had Laurens een paar leuke uitdagingen. Dat begon al bij de ‘domeinen’ waar ik het eerder over had. Maar hij had ook een bepaald idee over hoe communicatie verstoord raakt tussen zender en ontvanger. En van dat best vage model wilde hij een duidelijke, heldere tekening. Volgens mij zijn we daar samen in geslaagd.

Bij het opmaken van de tekst van een boek loop ik altijd tegen eigenaardigheden in de originele tekst aan. Dubbele spaties, natuurlijk. En als eersteklas kommaneuker pluk ik er altijd nog wel een typefout of twee uit. Maar bij dit boek kwam iets heel nieuws kijken: Laurens schreef veel zaken met kleine letters, waarvan ik dacht dat ze met hoofdletters moesten. Denk aan ziekenhuistaal als AIOs, of DBC.

Dit deed hij met opzet. Samen besloten we om er tussenin te gaan zitten: kleinkapitalen. Dat zijn letters met de vorm van hoofdletters, maar de grootte van kleine letters. Ziet er heel sjiek uit.

 

 

Leeslint

De uiteindelijke druk legde Laurens neer bij BestelMijnBoek. Eerst in paperback, later ook in een gebonden versie. Voor die laatste wist Esther van BestelMijnBoek een leeslint te vinden waarvan de kleur perfect paste bij de kleur van de omslag. Helemaal mooi!

Nieuwsgierig geworden naar Laurens’ advies voor dokters? Je kunt het boek bestellen op zijn website.

 

Ontwerp ik jouw boek?

Ik doe niet alleen boekontwerp gericht op artsen. Heb jij iets op de plank liggen dat je wilt uitgeven? Vertel me er alles over en ik help je met het vormgeven, illustreren en het opmaken van je tekst. En met de dubbele spaties.

Wil je een beter idee krijgen van mijn stijl? Kijk dan eens naar de rest van mijn portfolio.

Vandaag is rood!

 

Ho, stop! Niet verder lezen! Ga eerst eens zitten met je rug tegen de leuning en beide voeten op de grond. Wat gaat er door je heen als je de rode achtergrond in je opneemt? Wordt je actief en wil je zo snel mogelijk doorlezen? Of voel je je geïrriteerd? Boos zelfs? Misschien kan jij je maag wel horen knorren en krijg je zin om wat te eten?

 

Hongerrr

Rood staat voor energie, passie en gevaar en is de enige kleur die zo’n sterk fysiek effect op je heeft. Je hartslag en bloeddruk worden verhoogd. Zelfs je metabolisme versnelt: Je krijgt letterlijk honger van rood.

 

Impulsiviteit

Rood kan mensen tot actie aansporen: impulsiviteit wordt versterkt en rationeel denken  vermindert. Dus als je wilt dat iemand een impulsaankoop doet, die extra grote hamburger bijvoorbeeld, gebruik dan rood. Als je fel rood gebruikt, wordt dit effect zelfs nog versterkt.

 

“Rood is al lang het rood niet meer”

Met kleur kan je dus gedragsreacties stimuleren, zoals het kopen van een product. Misschien dat jij je gelijk abonneert op onze blog door de rode achtergrond? Je begrijpt nu vast ook wel waarom veel fast-food ketens rood in hun logo hebben zitten.

Maar wat gebeurt er dan als McDonald’s zijn logo aanpast van rood naar groen? Ze willen graag een duurzamer imago, maar verkopen ze dan nog wel genoeg Big Macs?

Je leest het in onze volgende blog!

 

Dit blog is een samenwerking met Liesbeth Berg-Meulenberg van LieveLies marketing.
‘Vandaag is rood’ en ‘Rood is al lang het rood niet meer’ zijn afkomstig uit een songtekst van Marco Borsato, geschreven door John O.C.W. Ewbank.
Headerfoto door Daria Nepriakhina op Unsplash

Geboortekaartje tweeling Luuk en Twan

Na de geboorte van hun dochter Emma schaalden Marleen en Arno behoorlijk op: ze kregen een tweeling! Dat betekende dat ik ook groter én grootser ging. We moesten het kaartje voor Emma overtreffen. Hoe maak je een geboortekaartje voor een tweeling?

De ouders zaten weer vol met ideeën, en ze wilden de algemene stijl van Emma’s kaartje behouden. Hoe gaan we dan twee keer zo tof? Ik besloot een dimensie toe te voegen.

 

 

Driedimensionale druk

Het kaartje is aan de voorkant uitgesneden, zodat je de binnenkant kunt zien. Als het kaartje vlak uit de envelop komt, hebben beide jongens hun naam recht boven zich. Vouw je het kaartje open, dan blijft het netjes rechtop staan in een kubusvorm. Dit werkt alleen omdat we de contouren zo netjes konden uitsnijden. Een vlak kaartje dat een derde dimensie krijgt.

Zoals gewoonlijk heb ik er weer veel verwijzingen in verwerkt. Het speelgoed en de konijnenknuffels zijn gebaseerd op de werkelijkheid. De achtergrond verwijst, net als bij Emma, naar de muurschildering in de kinderkamer. Ook prominent zijn de Utrechtse Dom en het Tivoli/Vredenburg muziekcentrum. De ontvangers zullen weten dat de tweeling Utrechts is!

Ook zitten er weer een paar verwijzingen in naar de ouders van de jongens en hun hobby’s. De figuurtjes op de achterkant zijn ook zo’n verwijzing. De middelste is uiteraard Emma, maar die twee anderen lijken niet echt op Arno en Marleen. Dat klopt, want het zijn hun D&D karakters Gregorius de Zonnepriester en Thallia de Boogschutter.

 

Zie jij ook diepte in een geboortekaartje voor een tweeling?

Dan moeten we samenwerken! Er zijn allerlei leuke mogelijkheden, kijk maar naar de andere kaartjes in mijn portfolio. Als je een idee hebt van wat je wilt, of je wilt weten wat er kan (hint: veel!), neem dan contact met me op. Ik help je graag, ook als je geen tweeling verwacht!