Paint It Black

Zwart kleedt af. Dat weet bijna iedereen. En je ziet er minder snel vlekken op dan bij lichtere kleding. Maar zwart doet nog zoveel meer. In negatieve zin doet het denken aan de dood, rouw en het kwaad. Maar er zijn ook vele positieve kanten aan deze kleur:

 

Elegantie en Functionaliteit

Om maar even in kledingstijl te blijven: een simpel zwart jurkje straalt elegantie uit. Zwarte badkamers laten je even denken dat je in een hotel bent.  En de kleur wordt niet voor niks gebruikt in de logo’s van Chanel en Dior.

Voor de geboortekaartjes van Lotte en Pepijn wilden hun ouders iets elegants, ongebruikelijks en brutaals. Een geboortekaartje met zwart als basiskleur, zou dat kunnen? We hebben het gewoon gedaan!

 

 

En hier zie je ook gelijk de functionaliteit van zwart. In termen voor vormgevers is zwart een wijkende kleur. Daar bedoel ik mee dat het de ruimte geeft aan andere kleuren. Ook al zijn die in veel mindere mate aanwezig. Zwart staat als het ware zijn aandacht af aan andere kleuren. In dit geval hardroze voor Lotte en hemelsblauw voor Pepijn.

 

Maar helemaal zwart is ook geen probleem. Voor een netwerk van een steeds groeiende groep vrienden die geregeld bijpraten onder het genot van een biertje en een goed stukje muziek heb ik een logo ontwikkeld in het zwart van vinyl. Voor dit vrij hippe gezelschap past het stijlvolle zwart goed. Én door het gebruik van maar één kleur is het logo ook makkelijk op een T-shirt te drukken.

 

Kracht, autoriteit en formaliteit

Zwart straalt kracht en autoriteit uit. Maar ook formaliteit. Denk maar aan een zwart pak, dat straalt weinig gezelligs uit en des te meer formaliteit en autoriteit. Helemaal als diegene dan ook nog in een zwarte zakenauto stapt.

Vanwege de naam van de software waarmee C-Musketeers zich bezig houdt, Carbon Black, lag het gebruik van zwart in het logo hier voor de hand. Daarbij is het wel een fijne bijkomstigheid dat zwart geassocieerd wordt met kracht, professionaliteit en autoriteit. In dit geval autoriteit op het gebied van kennis.

 

Dus mocht je nog twijfelen over een kleur voor de badkamer: schilder ’m maar zwart!

 

 

Met dank aan Lieve Lies Marketing
‘Paint It Black’ is de titel van een songtekst van The Rolling Stones.
Headerfoto door Saxon White op Unsplash

impressie van een logo voor het office-event Proef de toekomst, waar medewerkers konden proeven aan het kantoor van de toekomst
indruk van een ontwerp voor een poster voor een theatervoorstelling over het slavernijverleden, 'Elimna'

Poster voor theatervoorstelling ‘Elmina’

Het slavernijverleden is een gevoelig onderwerp. Toch aarzelden de culturele helden van theatergezelschap M.A. Intorno niet: ze maakten er een multidisciplinaire voorstelling over: Elimna. Met opera, toneel en spoken word. Ze vroegen mij om een poster voor deze theatervoorstelling.

Oef, waar begin je met ontwerpen voor zo’n onderwerp? Gelukkig gaf Marco, muzikaal leider van Intorno, me een aantal ideeën. Ten eerste zou één van de optredens op Texel zijn. Texel heeft een geschiedenis met de handel in slaafgemaakten. In de Gouden Eeuw bestonden het Noordzeekanaal en het Noordhollands Kanaal nog niet. Daarom voeren schepen die vanuit Amsterdam vertrokken eerst naar Texel. Daar wachtten ze op een gunstige wind.

 

Driehoek

Bovendien zou de voorstelling gaan over mensen uit een ‘driehoek’ aan nationaliteiten: Antilliaans, Surinaams, en Kaapverdisch. Het idee van een driehoek zat al in Marco’s eerste opdracht.

 

 

Ik wil fast forward gaan
Rewind doet te veel pijn

Om me goed te kunnen inspireren, stuurde Marco me ook een vroege versie van het script toe. In het spoken word deel vond ik daar twee poëtische en pijnlijke regels: ‘Ik wil fast forward gaan / rewind doet te veel pijn’. Die spraken me erg aan. De symbolen voor rewind en fast forward bevatten namelijk driehoeken.

Het zijn die symbolen die ik middenin het ontwerp heb gezet. Ook het motief op de achtergrond is er van afgeleid. Het was even zoeken naar de afbeeldingen die we in de vormen wilden plaatsen. Daarop ging Marco op een heldere dag zelf met zijn fototoestel op pad. Hij kwam terug met een paar hele gave foto’s van het slavernijmonument op de Lloydpier.

 

Terugblikken en vooruit kijken

De symbolen zijn oranje en donkergroen op een zwarte achtergrond. Dat zwart en groen komt uit de vlag van Texel, de oranje heb ik daar bij gekozen als vrolijker, contrasterende kleur. De voorstelling kijkt namelijk niet alleen maar terug, maar ook vooruit. Niet alleen rewind, maar ook fast forward.

Van het ontwerp maakte Intorno een poster en een flyer. Ik maakte voor hun website ook een banner in een liggend formaat.

 

Poster voor jouw theatervoorstelling?

Of het nou opera is, toneel, moderne dans of muziek, ik maak graag een poster voor je. Ook als het onderwerp niet zo zwaar is als het slavernijverleden. Vertel me waar je voorstelling over gaat en ik laat me inspireren. Wil je meer weten over mijn stijl, kijk dan eens naar de andere werken in mijn portfolio.

 

Pixel Tarot

Dit is een vrij project, de Grote Arcana van het tarotspel in pixel art. De Grote Arcana zijn de eerste 22 kaarten van het tarotspel. Op volgorde van 0 tot XXI beschrijven ze de monomythe. Dat is één van de meest gebruikte structuren van een heldenverhaal. Je vindt de monomythe terug in films, boeken en series. Denk aan Star Wars, Lord of the Rings, maar ook Alice in Wonderland en zelfs de Odyssee.

Elke kaart is een fase in de ‘reis’ van de hoofdpersoon. Of een fase van een moeilijke onderneming of avontuur.

Beperkingen stimuleren creativiteit

Pixel art is retro digitale kunst. Het verwijst naar de jaren 80 en 90, toen digitale kunst nog erg eenvoudig was, omdat computers nog erg simpel waren. Beperkte kleuren, en een beperkte resolutie. Dit medium fascineert me, omdat het zo beperkend is. Beperkingen stimuleren creativiteit!

In deze set gebruik ik steeds hetzelfde palet van 12 kleuren. Alle ‘kaarten’ zijn 70 pixels breed en 120 pixels hoog.

 

Prints

Ik heb prints beschikbaar! Neem vooral contact op als je één van je favorieten aan de muur wilt hebben.

Detailweergave van een speelbord voor interne communicatie voor JDE / Douwe Egberts

Bordspel voor interne communicatie voor JDE / Douwe Egberts

Ik ben groot fan van bord- en kaartspellen. Er gaat geen week voorbij, of ik zit met vrienden aan tafel met een spel. Toen Code Geel me belde voor de vormgeving van een bordspel voor interne communicatie bij JDE / Douwe Egberts, wist ik niet hoe snel ik ‘ja’ moest zeggen! Met het spel kunnen medewerkers op een leuke en ontspannen manier kennis maken met de nieuwe missie en visie van het merk.

 

 

Vrijheidsgraden

Cherique en Juul van Code Geel bedachten een variant op ganzenbord, maar dan in een thee en koffie jasje. En dan met vragenkaarten over de visie en missie, die je op sommige velden moest beantwoorden.

Als bordspelfanaat waarschuwde ik: daar is weinig aan! Ganzenbord heeft namelijk geen ‘vrijheidsgraden’: je maakt geen keuzes die het spel kunnen beïnvloeden. Je bent helemaal overgeleverd aan de dobbelsteen. Cherique en Juul tikten een klassiek ganzenbord op de kop, speelden het, en… gaven me helemaal gelijk!

Er moest iets bij, iets interactiefs. Dat werd een variant op 30 seconds: vragenkaarten over elkaar die de spelers vóór het spel invullen. Op de velden met een zandloper pak je één van deze kaarten van een ander team. Daar speel je dan ‘verboden woord’ mee. Op een ander veld moet je een selfie maken en die op intranet posten. En op weer een ander kon je een waardebon verdienen voor een donatie aan de Voedselbank.

 

 

Koekjes, kruimels en theezakjes

Het was fantastisch om dit project vorm te geven. Ik tekende alle velden en details. Uiteraard is de vormgeving zo veel mogelijk in de DE huisstijl. Die was heel gaaf om mee te werken. Er zijn niet veel huisstijlen die mooie, warme bruine kleuren gebruiken. DE heeft er wel vijf.

We besloten al snel dat elk veld de vorm van een schoteltje zou krijgen. Omdat het spel op doek is gedrukt, kun je het als picknickkleed gebruiken. In het ontwerp hebben we met die illusie gespeeld: er liggen overal details op het kleed. Je begint met het inschenken van een kop thee, er is ergens een schoteltje kapot, en er liggen koekjes, kruimels en theezakjes. Voor de uiteindelijke versie van 110 bij 140 cm kozen we koffiekopjes als pionnen. Daarmee is de illusie compleet. Een bordspel voor JDE / Douwe Egberts, helemaal in stijl!

 

Bordspel voor interne communicatie

Gamificatie is het tot spel maken van zaken die dat van zichzelf niet zijn. Het maakt communicatie makkelijker, omdat het mensen betrekt. Kan ik jou helpen met het vormgeven van je bordspel voor (interne) communicatie? Laat het weten, en ik breng mijn ervaring als vormgever én bordspeler mee. Wil je een beter idee krijgen van mijn stijl? Kijk dan eens in mijn portfolio.

 

impressie van een flowchart / infographic voor een bedrijfsproces

Flowchart infographic voor bedrijfsproces

Bedrijfsprocessen kunnen enorm ingewikkeld zijn. Zeker als er meerdere organisaties bij betrokken zijn. Zo’n proces te in een figuur te vangen is moeilijk, maar ook erg tof als het lukt. Een goede figuur of visualisatie maakt het proces duidelijker voor iedereen. Zelfs, of juist, voor de mensen die er onderdeel van uit maken. Zo ook bij deze flowchart / infographic voor een bedrijfsproces die ik maakte.

Alle gegevens zijn geanonimiseerd: de bedrijven in dit proces houden zaken graag geheim. Ik mag niet eens vertellen wat voor soort proces het is!

 

 

Spaghetti

In een infographic voor een bedrijfsproces moet ik een hoop skills inzetten. Kleur, typografie en indeling zijn allemaal enorm belangrijk om het hele proces duidelijk te houden. Zeker in een flowchart loop je het risico dat het er uit gaat zien als een bord spaghetti. Overzicht is belangrijk!

Gelukkig werkte ik voor deze klus met een super nuchtere en praktische contactpersoon. Met haar is het heel fijn werken. Ze is ook niet bang om knopen door te hakken als de instanties zelf op zich laten wachten.

 

Duidelijker

De contactpersoon gaf na een paar weken ook hele leuke feedback: de flowchart had erg goed z’n werk gedaan. Zelfs mensen die al jaren bij dit proces waren betrokken, hadden er profijt van gehad. Door het overzicht begrepen ze het hele proces beter en was het duidelijker.

Dat is toch wat je wilt horen?

 

Wil jij een infographic voor een bedrijfsproces?

Ik help je graag om je werk en de processen daarin duidelijker te maken. Bereid je voor op een hoop vragen van mijn kant! Zo voorkomen we spaghetti, of andere soorten pasta.

Wil je eerst een beter idee van mijn stijl, kijk dan naar de andere werken in mijn portfolio.

leg me jouw proces uit »

Geeky geboortekaartje voor Daniël

Bordspellen en kaartspellen, daar draait het leven van Dirk en Dieuwertje zo’n beetje om. Gezelligheid. Toen we samen gingen brainstormen over een kaartje voor de geboorte van hun kind, was het snel duidelijk dat er iets van verwijzing naar een bordspel in moest zitten. ‘Waarom niet helemaal?’, stelde ik voor. Een kaartje dat er uit ziet alsof het een onderdeel is van een bestaand bordspel. Een héél geeky geboortekaartje.

Dat leek ze wel wat. Alleen, welk spel zouden we gebruiken? Dieuwertje en Dirk spelen heel graag het bordspel Terraforming Mars. Veel van hun geeky vrienden spelen dit ook, dus de vormgeving is erg herkenbaar. Die werd het.

 

 

Regeltekst met humor

Het namaken van een speelkaart als deze lijkt makkelijk. Maar zeker met zó veel iconen en kleine details kan iedere fout het minder echt doen lijken. Het helpt dat ik zelf ook Terraforming Mars speel. Daardoor kon ik ook een grappige regeltekst voor de kaart schrijven. Vertaling voor niet-geeks: ‘kinderen zijn duur’.

Het was enorm leuk om uit te vinden hoe de onderdelen oorspronkelijke kaart waren ontworpen. En om daarna varianten te maken in dezelfde stijl. De symbolen voor Daniëls geboortegegevens tekende ik zelf. Een echte Terraforming Mars kaart heeft geen binnenkant, dus daar moesten we ook improviseren. Het lastigste? Ik ben het niet eens met sommige keuzes van de vormgever van Terraforming Mars, zoals het lettertype. Het kostte me moeite om ze niet te ‘verbeteren’.

 

 

Tweede kaartje voor niet-geeks

Het kaartje was een daverend succes bij alle bordspelvrienden. Dirk nam zelfs contact op met de makers van het oorspronkelijke bordspel, FryxGames. Die reageerden al even enthousiast. Trots dat hun spel een geboorte mocht aankondigen met zo’n geeky geboortekaartje.

En voor de minder geeky familie, vrienden en kennissen? Voor hen maakte ik een tweede, wat traditioneler kaartje. De stijl verwijst naar die van het Terraforming Mars kaartje, maar heel subtiel.

 

Zoek jij een heel specifiek ontwerp?

Laat me weten wat jouw geeky pleasure is, en ik kan vast iets voor je doen! Ook als het geen bordspel is, verdiep ik me graag in jouw niche. Kijk eens naar de andere geboortekaartjes in mijn portfolio voor meer ideeën.

Oranje boven

Shirts, hoeden of jurkjes, zelfs nagels en gezichten moeten het eenmaal per jaar ontgelden; we hullen ons helemaal in oranje op Koningsdag. De kleur van saamhorig Nederland als er wat te vieren valt, optimisme en plezier, vaak gepaard gaand met veel bier. Maar wat voor effect heeft deze kleur nog meer?

Mag ik even je aandacht?

Als mengeling van rood en geel, trekt oranje de aandacht. Waar rood de aandacht eist, vraagt oranje dit op een vriendelijke manier. Het is dan ook een vriendelijke kleur. Daarom zit deze kleur in het logo van Lichtspel coaching, om de vriendelijke en informele persoonlijkheid van dit merk te bekrachtigen.

logo met de tekst 'Lichtspel coaching' met als beeld een dansende zwarte mensfiguur over een oranje zonneschijf, omringd met grijze maan en sterren.

Vrolijk

Ook komen de gele eigenschappen terug in oranje, zoals vrolijkheid. Maar dan op een net iets warmere manier. In het logo van Broodfonds Mozaïek 030 komt dit mooi naar voren. Het is een veelzijdig en frivool logo.

Een logo bestaand uit een verzameling van 50 afgeronde vierkanten in verschillende schakeringen van rood, blauw, oranje en bruin. De vierkanten zijn zo verschillend als mogelijk in grootte, kleur en hol dan wel gevuld. Drie vierkanten hebben de cijfers 0, 3 en 0.

Herfst

Oranje doet ook denken aan de herfst: aan de vallende bladeren, pompoenen en aan gezellig warm met elkaar voor de kachel. In de herfst zie je ook vaak bruin. Dit is een ‘schaduw’ van oranje: oranje waar zwart aan is toegevoegd. Daarom gaan oranje en bruin erg goed samen. Ik heb deze kleuren ook in mijn eigen logo verwerkt. Ze stralen warmte en persoonlijkheid uit en vragen vriendelijk je aandacht.

Een logo met een oranje beeldmerk dat bestaat uit een oranje D waarvan de witruimte een B vormt. Ernaast de merknaam Bakabaka Design in bruin en onder een lichte oplopende hoek.

Leve de Koningin!

Dat de kleur oranje naar ons koningshuis verwijst, was al eerder genoemd. Maar wist je ook dat deze relatie heel ver terug gaat? Helemaal terug naar Willem van Oranje, onze vader des vaderlands. Hij kreeg in 1544 op elfjarige leeftijd een kadootje als erfenis: het prinsdom Orange in Frankrijk! Er ligt dus nogal een stukje geschiedenis ten grondslag aan de oranjegekte. Denk daar nog eens aan als je je biertje heft in je oranje outfit!

 

Met dank aan Lieve Lies Marketing
Headerfoto door Alexander Wende op Unsplash

Dames van de Mythologie

In de oude Griekse mythologie is twaalf een belangrijk getal. Er waren twaalf goden op Olympos, twaalf Titanen en Herakles deed twaalf werken. En dit zijn maar een paar voorbeelden.

Ik was aan het spelen met Adobe Illustrator, en had een systeem gemaakt waar alles wat ik tekende, twaalfvoudig symmetrisch werd gekopieerd. Dit leverde boeiende, bloemvormige plaatjes op. Perfect om mythologische namen aan te geven. De eerste was ‘Medusa’, en van daar af werden het allemaal vrouwennamen.

 

Het bleef niet bij twaalf. Dit was een tof speeltje, en ik maakte iedere dag wel een variant. Eerst op een witte achtergrond, maar later ook op gekleurde vlakken. In Illustrator kun je heel uitgebreid met kleuren spelen, en dat paste perfect bij dit project.

Uiteraard was het machtig om bij iedere obscure naam de boeken (lees: Wikipedia) in te duiken om te achterhalen waar deze (half)godin weer een personificatie van was. Of door wie ze werd vereerd, en wiens dochter of moeder ze was volgens de verhalen. Al deze weetjes vind je terug in mijn Instagram posts.

 

In de Griekse mythen spelen vaak groepen zusters een rol. Niet alleen Hera, Demeter en Hestia zijn volle zussen, maar ook de Erinyen (drie), Hesperiden (vier) en Pleiaden (zeven) zijn gezusters. Van een paar van deze groepen maakte ik bloemvormen, met een overeenkomend kleurpalet.

Erinyen

 

Hesperiden

 

Pleiaden

 

Het systeem en de kleurmethode die ik gebruik, maakt de vormen grotendeels symmetrisch. Er zijn wat afwijkingen, waarbij sommige vormen duidelijk van kleurintensiteit verschillen in één van de ‘bloembladen’. Elektra (hierboven) en Erato (hieronder) zijn voorbeelden.

 

Variatie?

Op een gegeven moment besloot ik de serie af te ronden op een mooi rond getal. Omdat ’twaalf’ zo belangrijk was, leek 144 een logisch aantal: twaalf maal twaalf. Er waren genoeg mythologische namen, maar… was er nog genoeg variatie in de vormen te vinden? Wat als ik dezelfde symmetrie toepaste op een ander aantal?

Mijn systeem liet zich makkelijk ombouwen naar een negenvoudige symmetrie. Maar hoe zou ik deze beelden noemen? Mijn eerste impuls was vrouwen uit de Noorse sagen, de andere bekende Europese mythologie. Alsof ik het had gepland, bleek dat negen hét centrale getal was in de Noorse sagen.

De wereldboom Yggdrasil heeft negen werelden, Heimdall had negen moeders (vraag me niet hoe dat werkte) en Odin verhing zichzelf aan Yggdrasil voor negen nachten. Negen, dus.

 

 

Twaalf maal negen is honderdenacht. Dat was een mooi aantal: na mythische dame nummer 108 vond ik het mooi geweest.

 

Prints

Bevalt één van deze dames je? Weet dan dat je afdrukken kunt kopen. Laat me weten wie je favoriet is, en hoe groot ze moet zijn!

 

 

verzameling van een aantal kaarten uit het ontwerp van en kaartspel voor een bridgeclub, uitgespreid op een tafel

Ontwerp kaartspel voor bridgeclub SBC Dombo

Ken je dat, een oud project dat je met veel enthousiasme bent begonnen, maar nooit hebt afgemaakt? Ik heb er meerdere. Deze kwam uiteindelijk af! Verspreid over zo’n twaalf jaar maakte ik een ontwerp voor een kaartspel voor mijn bridgeclub SBC Dombo.

Onze start was goed: we schreven regels, verzamelden foto’s, en ik maakte ontwerpen voor de kaarttypen en voor de iconen. Een getalenteerd clublid maakte een set met gave illustraties. We drukten een testsetje, en speelden een paar proefspellen. We lachten enorm om, en voegden nog wat ideeën voor kaarten toe. En toen bleek: het ontwerp van een heel kaartspel was eigenlijk te groot voor een stel hobbyisten.

 

 

Nostalgie

Het lag jaren stil. Tot Remco, één van de oorspronkelijke bedenkers, me zo’n negen jaar later vroeg wat er nou eigenlijk nog nodig was om het af te maken. Met wat praktische keuzes pushte hij precies genoeg om het spel af te maken.

Het was raar om zulk oud werk terug te zien en er weer mee aan de slag te gaan. Heel veel zaken zou ik nu anders doen — vooral efficiënter! Maar ook ontwerpen waar ik nog steeds trots op ben. En het is als clublid natuurlijk heerlijk om al die oude foto’s te zien en de nostalgie je te laten overspoelen.

 

 

We lieten de kaarten drukken in een kleine oplage. Remco’s ervaring met het zelf maken van kaarten voor rollenspellen kwam perfect van pas, hij wist ook de perfecte leverancier. Hij 3D-printte ook de speelstukken zelf. In de vorm van olifantjes: de mascotte van Dombo.

We presenteerden het spel aan een razend enthousiaste club.

 

Spelen verbindt!

Spellen spelen is niet alleen leuk, het is ook een manier om mensen bij elkaar te brengen. En om een verhaal te vertellen.

Ik help je graag met het vertellen van jouw verhaal in spelvorm. Of dat nou een ontwerp voor een kaartspel wordt, of een bordspel. Ik beloof dat ik er korter dan negen jaar over zal doen. Laten we samen brainstormen over jouw verhaal. Iets voor jouw club?

Nog wat inspiratie nodig? Kijk naar de andere spellen die ik heb gemaakt, of neem een kijkje in mijn hele portfolio.