Hoe werk jij in de toekomst? Wat zul je drinken en eten op kantoor, en wat heeft je werkplek daarvoor te bieden? Hoe ontmoet je je collega’s in de toekomst? Allemaal vragen waar ‘Proef de Toekomst’ antwoord op wilde geven: een event in een groot kantoor van de Rijksoverheid. Om werknemers te polsen en voor te bereiden op de toekomst. Samen met Juul en Ellen van Code Geel maakte ik een promotiebanner en een logo voor dit office-event.
Woordspeling
De naam van het event is gekozen met humor: het was niet alleen om de toekomst te leren kennen, maar het was ook een test, een proef, voor de toekomst. Voor het logo leunde ik op het tweede deel van die woordspeling. Het komt vast door mijn achtergrond in de scheikunde, maar bij ‘proef’ denk ik aan buisjes en flessen met borrelende vloeistoffen. Eén bepaalde vloeistof was erg belangrijk op het event: koffie! Er lag veel nadruk op de ‘koffiehoek van de toekomst’. Juul en Ellen wilden daarom een kopje koffie in het logo verwerken.
Proeven en ruiken ligt heel dicht tegen elkaar, daarom koos ik voor de grote pluimen damp. Deze vorm komt ook uitgebreid terug in de banner. Leuk detail: het lettertype dat ik heb gebruikt, heet ‘Futura’.
Binnen huisstijl
Toen we het project begonnen, vroeg ik Juul en Ellen hoe strikt de Rijksoverheid wilde dat we binnen de Rijkshuisstijl bleven. We bleken wat vrijheid te hebben, maar ‘niet te wild’, was het antwoord. Ik besloot dus om al mijn kleuren te baseren op het voorgeschreven palet van de Rijkshuisstijl. Ook voor de banner begon ik met een indeling uit die voorschriften.
Met veel trots leverde ik de resultaten aan Code Geel. Zij waren erg blij, ik was dat ook, en hun contactpersoon bij de Rijksoverheid zag het ook helemaal zitten. Tot een dikke week later. Toen bleek dat er bij de communicatie bij de overheid iets niet goed was gegaan. We hadden uiteindelijk die vrijheid niet mogen hebben, en het ontwerp was véél te wild.
Nieuwe poging
In sneltreinvaart hebben we toen een nieuwe versie in elkaar gezet. Een stuk rustiger, en véél voorzichtiger. We wilden helemaal zeker zijn dat deze versie wél door de beugel kon. Dat kon-ie.
Natuurlijk ontzettend jammer al blijkt dat je een hoop werk ‘voor niets’ hebt gedaan. Maar op zo’n moment is bij de pakken neerzitten geen optie: er moet een goeie versie komen. Fijn om te merken dat Code Geel mensen zijn die dan heel pragmatisch dóór kunnen. Dat werkt super samen!
Logo nodig voor je office-event?
Wil jij een logo hebben voor je event? Al is het in je kantoor, of heel ergens anders, ik help je graag. Zelfs als het op een gegeven moment helemaal over moet. Kijk ook eens naar de andere logo’s en drukwerk in mijn portfolio.