Tom is een zonnige vent. Altijd vrolijk, eerlijk en open. Praat makkelijk met mensen. Zit nooit om een flauwe woordgrap verlegen. Tom installeert zonnepanelen. Hij adviseert je, berekent rendementen en subsidies, en legt de panelen netjes op je dak. Toen Tom zijn eigen bedrijf startte, vroeg hij mij om een logo en een zonnige huisstijl te ontwerpen.
Geen groen!
Bij zijn opdracht voor het ontwerp had Tom een leuke uitdaging: zo min mogelijk groen. Heel veel branding in de zonnepaneel-business gebruikt groen. Logisch, zonnepanelen zijn milieuvriendelijk, zuinig en verantwoord. Groen dus. Tom wilde afwijken en dus opvallen. Welke kleuren kies je dan?
Bij ons eerste gesprek kwamen we samen op het idee om blauw en geel te gebruiken. Die twee vormen samen groen. Met dat idee ging ik aan het schetsen.
Eerst het logo
Dat leidde tot dit logo: de ‘O’ van TOM overlapt met de ‘o’ van ‘solar’. De gele O is de zon, de blauwe o is de Aarde. De zon schijnt op de Aarde en maakt die groener. Een beetje groen, toch nog. Om te voorkomen dat geel en blauw goedkoop overkomen, heb ik warme tinten gebruikt.
Ik houd er van om leuke, doordachte details aan te brengen in mijn werk. Het lettertype in deze huisstijl heet ‘Red Hat’, verwijzend naar de kleur die ontbreekt. Bovendien blijkt dat de bovenkant van de letter L in ‘solar’ van dat lettertype een hoek heeft van 13 graden. Laat dat nou precies de hoek zijn waaronder Tom zijn zonnepanelen het liefst installeert op een plat dak. Zo vangen ze het meeste zon.
Zonnige huisstijl
Het logo was nog maar het begin. Intussen hebben we de huisstijl doorgevoerd op bedrijfskleding, stickers, een flyer, een briefpapier, en bestickering van Toms bedrijfsauto. Die laatste was een leuke uitdaging om zelf aan te brengen!
Geel en wit zijn dominant in de branding: vrolijke, lichte kleuren. Een extraverte, zonnige huisstijl voor een vrolijke ondernemer. Denk jij ook wel eens na over zonnepanelen? Steek je licht op bij TomSolar!
Bakabaka Design: betere grafisch ontwerpers, designer niet.
—Tom van TomSolar