‘Groen is gras, groen is gras. Onder mijne voeten.’ We leren het via dit kinderliedje allemaal al op de basisschool: groen staat voor de natuur. Het is de kleur van lente, gezondheid, groei, rust en tegenwoordig ook van duurzaamheid.
Relax!
Deze associatie van groen met gezond en rust gaat vele tienduizenden jaren terug. Toen wij nog jager-verzamelaars waren en erop uit moesten voor ons eten, betekende groen dat er eten in de buurt was. Overleven dus. Eindelijk even rust, want er was eten. Ook al vind je tegenwoordig eten op iedere straathoek, onze hersenen zijn zo voorgeprogrammeerd dat als wij ons in de natuur bevinden, wij nog steeds dat teken van rust krijgen.
In het lichaam resulteert dit teken van rust in een lage arousal; weinig activiteit in het lichaam. Relaxed dus. Daarom is het ook zo verstandig voor te drukke – overspannen – mensen om de natuur op te zoeken. Hierdoor zou vanzelf de hartslag en de bloeddruk dalen en zouden ze zich weer wat beter voelen, wat meer ontspannen. Zeker in deze tijden geen overbodige luxe!
Goeie eerste indruk
Maar wat betekent deze lage arousal van de kleur groen voor je merk? De kleur groen zou een positieve indruk van je merk achterlaten, omdat mensen zich veilig voelen. Volgens psychiater Kurt Goldstein, die keek wat de kleuren deden met mensen, is de kleur groen ontspannend en zorgt voor kalme en stabiele actie.
Wat merk jij hiervan als je naar de logo’s kijkt op deze pagina? Stralen ze rust uit?
Duurzaam ja of nee
De kleur groen wordt veel gebruikt om merken en producten gezond of duurzaam over te laten komen. Met als gevolg dat sommige producten zich soms groen en duurzaam profileren zonder dit echt te zijn.
McDonald’s wilde ook meer focus op duurzaamheid. Daardoor hebben zij de secundaire kleur in hun logo aanpast van rood naar groen. Maar zijn ze nu echt wel zo duurzaam?
Alle kleuren van de regenboog
Wil je meer weten over kleurenpsychologie en wat het voor jouw merk betekent? Stuur mij dan een mailtje. Later dit jaar zal ik een online lezing houden over kleurenpsychologie en komen alle kleuren van de regenboog aan bod.
Met dank aan Lieve Lies marketing.
Headerfoto door Martin Widenka op Unsplash