Ik ben groot fan van bord- en kaartspellen. Er gaat geen week voorbij, of ik zit met vrienden aan tafel met een spel. Toen Code Geel me belde voor de vormgeving van een bordspel voor interne communicatie bij JDE / Douwe Egberts, wist ik niet hoe snel ik ‘ja’ moest zeggen! Met het spel kunnen medewerkers op een leuke en ontspannen manier kennis maken met de nieuwe missie en visie van het merk.
Vrijheidsgraden
Cherique en Juul van Code Geel bedachten een variant op ganzenbord, maar dan in een thee en koffie jasje. En dan met vragenkaarten over de visie en missie, die je op sommige velden moest beantwoorden.
Als bordspelfanaat waarschuwde ik: daar is weinig aan! Ganzenbord heeft namelijk geen ‘vrijheidsgraden’: je maakt geen keuzes die het spel kunnen beïnvloeden. Je bent helemaal overgeleverd aan de dobbelsteen. Cherique en Juul tikten een klassiek ganzenbord op de kop, speelden het, en… gaven me helemaal gelijk!
Er moest iets bij, iets interactiefs. Dat werd een variant op 30 seconds: vragenkaarten over elkaar die de spelers vóór het spel invullen. Op de velden met een zandloper pak je één van deze kaarten van een ander team. Daar speel je dan ‘verboden woord’ mee. Op een ander veld moet je een selfie maken en die op intranet posten. En op weer een ander kon je een waardebon verdienen voor een donatie aan de Voedselbank.
Koekjes, kruimels en theezakjes
Het was fantastisch om dit project vorm te geven. Ik tekende alle velden en details. Uiteraard is de vormgeving zo veel mogelijk in de DE huisstijl. Die was heel gaaf om mee te werken. Er zijn niet veel huisstijlen die mooie, warme bruine kleuren gebruiken. DE heeft er wel vijf.
We besloten al snel dat elk veld de vorm van een schoteltje zou krijgen. Omdat het spel op doek is gedrukt, kun je het als picknickkleed gebruiken. In het ontwerp hebben we met die illusie gespeeld: er liggen overal details op het kleed. Je begint met het inschenken van een kop thee, er is ergens een schoteltje kapot, en er liggen koekjes, kruimels en theezakjes. Voor de uiteindelijke versie van 110 bij 140 cm kozen we koffiekopjes als pionnen. Daarmee is de illusie compleet. Een bordspel voor JDE / Douwe Egberts, helemaal in stijl!
Bordspel voor interne communicatie
Gamificatie is het tot spel maken van zaken die dat van zichzelf niet zijn. Het maakt communicatie makkelijker, omdat het mensen betrekt. Kan ik jou helpen met het vormgeven van je bordspel voor (interne) communicatie? Laat het weten, en ik breng mijn ervaring als vormgever én bordspeler mee. Wil je een beter idee krijgen van mijn stijl? Kijk dan eens in mijn portfolio.