geboortekaartje Lotte uniek persoonlijk ontwerp

Geboortekaartje Lotte: uniek en persoonlijk

Fleur en Martin wilden iets anders en opvallends voor het geboortekaartje van hun eerste kind. Iets dat uniek en persoonlijk was. Een verwijzing naar hun bridgeclub Dombo moest er zeker in. Daar hadden ze elkaar toch ontmoet. Eigenlijk was Lotte een kleine Dombo!

Variëren op een logo

Bakabaka ontwierp eerder het Dombo logo, gebaseerd op een freeware afbeelding van een olifantje. Die olifant kwam al heel gauw terug in de ontwerpen voor het geboortekaartje. Een kleine versie voorop, en de trotse ouders binnenin.

Om alles nog bijzonderder te maken, waagden we het om als basiskleur een diepe zwart te kiezen. Met de felroze accenten levert dat een strak, sjiek beeld op.

Geboorekaartje met spotvernis

Dat sjieke wordt nog versterkt door de ‘spotvernis’ op het kaartje. Het matzwarte kaartje is op sommige plekken nabehandeld met een glimmende vernis. Onder de juiste lichtinval is dat contrast behoorlijk groot.

 

Ontwerp omslag proefschrift Afke Terwisscha van Scheltinga

Afkes promotieonderzoek was breed. Erg breed. De rode draad was duidelijk zichtbaar. Maar dat ze van alles had gedaan, leed geen twijfel. Afke wilde dit graag terug laten komen in het ontwerp van de omslag van haar proefschrift.

Blauwen en paarsen

Bakabaka benadrukte die veelzijdigheid door verschillende afbeeldingen uit het onderzoek te combineren tot één compositie. Afbeeldingen die Afke zelf aanleverde, zette ik om in de gewenste blauwen en paarsen.

Ontwerp geboortekaartje Charlotte

Heleen houdt van tekenen en schilderen. Dus toen ze zwanger werd, wist ze al snel dat ze haar eigen werk terug wilde zien in het geboortekaartje. Natuurlijk kon dat.

Originele vouwvorm

Op basis van Heleens ruwe schets met kleurpotlood gingen we samen aan het brainstormen. Het is goed mogelijk om een schets van iemand anders om te zetten in een illustratie. Zelfs zonder daarbij de originele stijl te verliezen.

Maar we wilden ook iets origineels met de vouwvorm. Uiteindelijk werd het kaartje zig-zag gevouwen. We pasten de illustratie hierop aan, zodat deze doorloopt als het kaartje open is, maar ook als het is dichtgevouwen.

Op het dichte kaartje landt Charlotte direct bij haar ouders en huisdieren. Vouw je het kaartje open, dan heeft ze nog een fijne parachutesprong te gaan.

Artwork voor CD ‘About the Sun & How the Seasons Change’

‘Art rock’ en ‘psychedelic folk’, noemen ze het zelf. Ik vond het gewoon lekker klinken. Pole Shift Survival Group bracht een album uit onder de naam ‘About the Sun & How the Seasons Change‘. Ja, een klassiek CD-album, als in muziek op een fysiek rond schijfje. Ouderwets, ik weet het! Rempe, Marnix, Kathy en Maurice vroegen mij om het artwork te maken voor hun CD.

De thema’s van het album zijn sterk: herhaling, oneindigheid, maar ook groei. Hoe maak je dat visueel in een illustratie?

Frontman Rempe vertelde hoe hij was gefascineerd door oneindige figuren als cirkels, de band van Möbius en de fles van Klein. Toeval wilde dat Lynn van Big Vissie naast me zat. Zij was ideeën aan het verzamelen voor de clip van het openingsnummer. En ze droeg een broek met een paisley-achtig motief, met steeds groter wordende figuren. Als in een fractal.

Hebbes.

 

 

Fractals: visuele herhaling

Een herhalend patroon, dat oneindig doorgaat en groeit: in de wiskunde noemen we dat een fractal. Misschien heb je ze wel eens gezien: ingewikkelde, kleurige patronen die zichzelf steeds herhalen. Voor het artwork voor de CD cover maakte ik een ‘Julia’ fractal, in alleen rood, zwart en wit. Dit geeft en psychedelisch effect dat volgens de PSSG’ers perfect paste bij de sfeer van de plaat.

Maar dit was niet alleen maar een opdracht voor een omslag van de CD. Er moest ook een boekje komen, met de teksten van elk nummer. En dat moest ook een leuk jasje krijgen.

Oftewel: meer fractals. Ik gebruikte een fractalgenerator om veel verschillende soorten fractals te maken, in allerlei kleurstellingen. Vervolgens zochten we samen de beste matches tussen de nummers en beelden. Door de excentrieke namen van sommige fractals raakte Rempe weer geïnspireerd met teksten voor nieuwe nummers. Kan ik me ergens we voorstellen, met titels als ‘strange attractor’, ‘Lyapunov’, en ‘quaternion’.

 

 

Grungy fractals

Fractals die uit een generator komen rollen, zijn meestal behoorlijk fel van kleur en heel strak en netjes. En we wilden juist een wat meer ‘geleefde’ sfeer meegeven aan het album. Daarom heb ik gebruik gemaakt van allerlei texturen en ‘grungy’ penselen, om alles een wat minder klinische uitstraling te geven.

 

Artwork nodig voor jouw CD of muziek?

Zelfs als je thema erg abstract of diepgaand is, kan ik er iets mee. Ik hoor graag (over) je muziek, en maak er iets bij dat past. Kijk eens door de rest van mijn portfolio om een idee te krijgen van mijn stijl.

Logo ontwerp Pole Shift Survival Group

Oneindigheid. Dat moest het uitbeelden. Een lemniscaat of, beter nog, een band van Möbius. Is daar een logo van te maken? Dat vroeg The Frostman, voorman van de Pole Shift Survival Group aan Bakabaka.

Het verhaal achter het logo

Uiteraard kon dat. Maar ik wilde wel iets meer weten. Waarom moest het oneindigheid uitbeelden? Wat vertelt de muziek van de PSSG? Daar had Frostman uitgebreide verhalen over. Veel daarvan dienden als inspiratie voor het boekje van hun eerste CD.

Het werd een driedimensionale lemniscaat, een lint waarvan de uiteinden aan elkaar zijn geplakt. In maar één kleur, zwart, om zo minimalistisch en eenvoudig mogelijk over te komen.