Ho, stop! Niet verder lezen! Ga eerst eens zitten met je rug tegen de leuning en beide voeten op de grond. Wat gaat er door je heen als je de rode achtergrond in je opneemt? Wordt je actief en wil je zo snel mogelijk doorlezen? Of voel je je geïrriteerd? Boos zelfs? Misschien kan jij je maag wel horen knorren en krijg je zin om wat te eten?
Hongerrr
Rood staat voor energie, passie en gevaar en is de enige kleur die zo’n sterk fysiek effect op je heeft. Je hartslag en bloeddruk worden verhoogd. Zelfs je metabolisme versnelt: Je krijgt letterlijk honger van rood.
Impulsiviteit
Rood kan mensen tot actie aansporen: impulsiviteit wordt versterkt en rationeel denken vermindert. Dus als je wilt dat iemand een impulsaankoop doet, die extra grote hamburger bijvoorbeeld, gebruik dan rood. Als je fel rood gebruikt, wordt dit effect zelfs nog versterkt.
“Rood is al lang het rood niet meer”
Met kleur kan je dus gedragsreacties stimuleren, zoals het kopen van een product. Misschien dat jij je gelijk abonneert op onze blog door de rode achtergrond? Je begrijpt nu vast ook wel waarom veel fast-food ketens rood in hun logo hebben zitten.
Maar wat gebeurt er dan als McDonald’s zijn logo aanpast van rood naar groen? Ze willen graag een duurzamer imago, maar verkopen ze dan nog wel genoeg Big Macs?
Je leest het in onze volgende blog!
Dit blog is een samenwerking met Liesbeth Berg-Meulenberg van LieveLies marketing.
‘Vandaag is rood’ en ‘Rood is al lang het rood niet meer’ zijn afkomstig uit een songtekst van Marco Borsato, geschreven door John O.C.W. Ewbank.
Headerfoto door Daria Nepriakhina op Unsplash