‘Een wat wil je maken!?’ vroeg ik Gerrit. ‘Een Marktplaats, maar dan voor schepen. Geen plezierjachtjes, echt die grote dingen die vracht en olie over de wereld vervoeren,’ was zijn antwoord. Gerrit vroeg mij om te helpen bij zijn grote project, vooral bij de visuele vormgeving. Dus maakte ik een logo voor een schepen-marktplaats.
Na veel brainstormen besloten we dat de naam ShipSelector zou worden. We aarzelden een beetje, want de afkorting daarvan is wat gevoelig: SS. Ik probeerde een aantal ontwerpen voor een logo met die twee letters als monogram.
Kleuren van de zee
Gerrit werd het vrolijkst van het concept met een scheepsschroef. Volle kracht vooruit, heel herkenbaar. De meeste scheepsschroeven hebben drie bladen, ik tekende er één met vier. Daarmee ontstaan er in het logo ook twee S-vormen. Het is subtiel, maar niet alles aan een logo hoeft super direct te zijn.
Over het palet waren we het wél snel eens. Een frisse groen en twee tinten van dezelfde zeeblauw. We wilden op die manier zo veel mogelijk verwijzen naar de kleuren van de zee. Rustig, positief, natuurlijk. De heldere groen valt op, de donkerblauw is zakelijk. Ideaal voor dit logo.
Aye, aye, kapitein!
Zo’n online marktplaats is een behoorlijk uitgebreide website. Daarom vroeg Gerrit me om ook een aantal iconen te ontwerpen. Die zie je als inlogt op je account op de website. Leuk detail: als je bent ingelogd, draagt het ‘persoon’ icoon een kapiteinspet. Aye, aye!
Jouw logo en iconen ook in elkaars stijl?
Je logo en iconen op je website horen bij elkaar. En je wilt dat je bezoeker dat kan zien! Ik ontwerp een kloppende stijl voor je. Leuk als je me verrast met je idee. Handelen in schepen mag, hoeft niet!
Kijk ook eens naar de andere logo’s, iconen of huisstijlen die ik heb ontworpen.