Shirts, hoeden of jurkjes, zelfs nagels en gezichten moeten het eenmaal per jaar ontgelden; we hullen ons helemaal in oranje op Koningsdag. De kleur van saamhorig Nederland als er wat te vieren valt, optimisme en plezier, vaak gepaard gaand met veel bier. Maar wat voor effect heeft deze kleur nog meer?
Mag ik even je aandacht?
Als mengeling van rood en geel, trekt oranje de aandacht. Waar rood de aandacht eist, vraagt oranje dit op een vriendelijke manier. Het is dan ook een vriendelijke kleur. Daarom zit deze kleur in het logo van Lichtspel coaching, om de vriendelijke en informele persoonlijkheid van dit merk te bekrachtigen.
Vrolijk
Ook komen de gele eigenschappen terug in oranje, zoals vrolijkheid. Maar dan op een net iets warmere manier. In het logo van Broodfonds Mozaïek 030 komt dit mooi naar voren. Het is een veelzijdig en frivool logo.
Herfst
Oranje doet ook denken aan de herfst: aan de vallende bladeren, pompoenen en aan gezellig warm met elkaar voor de kachel. In de herfst zie je ook vaak bruin. Dit is een ‘schaduw’ van oranje: oranje waar zwart aan is toegevoegd. Daarom gaan oranje en bruin erg goed samen. Ik heb deze kleuren ook in mijn eigen logo verwerkt. Ze stralen warmte en persoonlijkheid uit en vragen vriendelijk je aandacht.
Leve de Koningin!
Dat de kleur oranje naar ons koningshuis verwijst, was al eerder genoemd. Maar wist je ook dat deze relatie heel ver terug gaat? Helemaal terug naar Willem van Oranje, onze vader des vaderlands. Hij kreeg in 1544 op elfjarige leeftijd een kadootje als erfenis: het prinsdom Orange in Frankrijk! Er ligt dus nogal een stukje geschiedenis ten grondslag aan de oranjegekte. Denk daar nog eens aan als je je biertje heft in je oranje outfit!
Met dank aan Lieve Lies Marketing
Headerfoto door Alexander Wende op Unsplash