‘Blauw bloed hebben’, ‘een blauwe maandag’, ‘een blauwtje lopen’, ‘zich blauw ergeren’, ‘blauw zijn’. Deze opsomming heeft niet meer raakvlakken dan alleen de kleur blauw. Verder lopen de betekenissen nogal uiteen. Wat zegt dat over de kleur blauw? Is er een gemeenschappelijke deler te vinden? Of is er alleen maar blauwe ruis?
Koel
Alhoewel de dagen met blauwe luchten vaak aangenaam zijn qua temperatuur, gebruiken we blauw over het algemeen om koelte weer te geven. Blauw is de koudste kleur die er is. Die koelte zorgt ervoor dat we rustig worden, gekalmeerd. Er is weinig activiteit in je lichaam.
Rust in je hoofd, dat is wat lezers van dysthymie.nl wilden. Vandaar dat ik in hun logo donkerblauw heb verwerkt.
Deskundigheid
Koelte gaat ook gepaard met deskundigheid en verstand. Niet dat alle deskundigen koel zijn, maar ze zijn vaak door hun bewoording wat afstandelijker, ietwat zakelijker en minder emotioneel. Vooral in het bank- en verzekeringswezen wordt blauw dan ook gebruikt in logo’s. Daar verwacht je ook dat mensen deskundig zijn, je zakelijk verder helpen en niet te veel over koetjes, kalfjes of hobby’s gaan praten.
Ook veel wetenschappelijke onderzoekers en farmaceuten doen iets met het deskundige blauw. Voor een bevriend wetenschapper maakte ik een cv dat met het dominante blauw vertelde waar haar kracht ligt, juist: deskundigheid en kennis!
De verwijzing naar verstand zie je ook veel terug bij technologiebedrijven. Zij willen graag met de wereld delen dat ze knappe koppen en huis hebben en gebruiken vaak een blauw logo en blauwe huisstijl. Denk aan IBM, Intel, Facebook en Twitter.
In de logo’s voor TouchSpeak, 2DirectIT en Quazar heb ik zelf ook blauw gebruikt om de technologiehoek te benadrukken.
Koninklijk Blauw
Een bijzondere kleur blauw met een geheel eigen gebruikt is het koningklijk blauw, ofwel Royal Navy. Dit is een wat donkerdere kleur blauw, die soms wat naar paars neigt. Toch nog een beetje de vergelijking met ‘blauw bloed hebben’, alhoewel de kleur zelf niet door de aderen stroomt.
Deze kleur wordt vooral ingezet om betrouwbaar over te komen. Kijk maar eens naar de kleding van politici, bankiers en advocaten. Ook al kan je niet direct op hun blauwe ogen vertrouwen, hun pak probeert je dat wel te laten doen. Goede voorbeelden van logo’s met betrouwbaar blauw zijn VVD, ING, Visa, KPN en Ford.
Webinar
Kan je geen genoeg krijgen van kleuren en het gebruik er van? Eind maart zal ik een webinar geven over kleurenpsychologie en wat het voor jouw merk betekent. Houd dus vooral mijn website in de gaten!
Met dank aan Lieve Lies Marketing
Headerfoto door Ryan Cheng op Unsplash
‘Blauwe Ruis’ is de titel van een nummer van BLØF